اجاق گاز خارجی موجب آتش گرفتن ساختمان پلاسکو شد

من عاشق اجاق گاز خارجی هستم. هیچ چیز مانند پختن روی آن شعله آبی زیبا نیست، آنقدر سریع با یک چرخش صفحه تنظیم شده و به قدری متناسب با هدفش است که وقتی همه چیز در زندگی خوب پیش می رود.

می گوییم “با گاز آشپزی می کنیم.” اما در سال‌های اخیر کارشناسان محیط‌زیست هشدار داده‌اند که اجاق‌های گاز برای آب و هوا مضر هستند و برای سلامتی ما نیز مفید نیستند.

دو مطالعه جدید در سال جاری نگرانی های سلامتی را در مورد بخارات مضر در آشپزخانه های ما افزایش داده است. آیا شواهد برای تغییر عادات آشپزی ما کافی است؟ برای من، پاسخ مثبت است به برخی روش‌های ساده. دیگران می خواهند خودشان قضاوت کنند.

به طور کلی، دو دسته از انتشار گازهای گلخانه ای مربوط به اجاق گاز وجود دارد. اول، گاز طبیعی نسوخته ای وجود دارد که می تواند قبل از مشتعل شدن شعله یا نشت از یک قلاب گاز خارج شود. این گاز بیش از 90 درصد متان است.

دوم، آلاینده هایی هستند که در اثر احتراق در هنگام روشن بودن مشعل ایجاد می شوند، به ویژه اکسیدهای نیتروژن که می توانند ریه ها را تحریک کنند.

شگفتی بزرگ در یک مطالعه جدید، که توسط دانشمندان محیط زیست در دانشگاه استنفورد انجام شد، مقدار گاز نسوخته ای بود که هنگام خاموش بودن اجاق به آشپزخانه ها نشت می کرد.

آنها دریافتند که بیش از سه چهارم متانی که از اجاق گاز خارج می شود، در زمانی که از آن استفاده نمی شود، به احتمال زیاد از طریق اتصالات لوله ناقص خارج می شود.

راب جکسون، نویسنده ارشد این مطالعه، می‌گوید، تنها یکی از 53 اجاق‌های اندازه‌گیری شده برای این مطالعه – و بسیاری از اجاق‌های دیگر که از آن زمان تاکنون اندازه‌گیری شده است.

هنگام خاموش شدن، نشتی نداشتند. متان سمی نیست، اما یک گاز گلخانه ای قوی است. با وجود 40 میلیون اجاق گاز در سراسر کشور، جکسون و همکارانش تخمین می زنند که پتانسیل به دام انداختن گرما متانی که سالانه تخلیه می کنند.