اهدا شکلات طرح دار با روکش طلا به پادشاه عربستان

همچنین به عنوان شکلات تلخ یا پخت شناخته می شود. این مشروب شکلاتی خالص است که فقط از دانه های کاکائو آسیاب شده تشکیل شده است.

اگرچه ظاهر و بوی آن شبیه شکلات طرح دار است، اما طعم تلخی دارد و به تنهایی برای مصرف در نظر گرفته نمی‌شود زمانی که بتوان آن را با شکر ترکیب کرد تا خوش طعم‌تر شود، در آشپزی استفاده می‌شود.

از آنجایی که دانه های کاکائو حاوی مقادیر مساوی کره کاکائو و مواد جامد کاکائو هستند، شکلات شیرین نشده طعم شکلاتی عمیق و غنی به محصولات پخته می دهد. شکلات بدون شیرینی ماده اصلی در سایر اشکال شکلات به جز شکلات سفید است.

شکلاتی که حاوی لیکور شکلات، شکر، کره کاکائو، وانیل و لسیتین است. هیچ ماده جامد شیری به شکلات تلخ اضافه نمی شود. محتوای کاکائو در تکه های شکلات تیره تجاری می تواند از 30 درصد تا 70 تا 80 درصد برای تکه های بسیار تیره متغیر باشد.

شکلات تلخ شیرین شکلات تیره است به این معنا که حاوی مواد جامد شیر نیست، اما همچنان درصد قند بالایی دارد و بسیار شیرین‌تر از سایر انواع شکلات تلخ است.

بسیاری از مارک های شکلات تلخ شیرین تنها 20 تا 40 درصد مواد جامد کاکائو دارند. شکلات تلخ و شکلات نیمه شیرین نیز در دسته «شکلات تیره» قرار می گیرند.

شکلاتی که توسط FDA تعریف شده است، حاوی حداقل 35 درصد مواد جامد کاکائو است. اکثر تخته های تلخ و شیرین حداقل 50 درصد مشروب شکلاتی دارند و برخی از میله ها 70 تا 80 درصد مشروب شکلاتی دارند.

این شکلات اغلب طعمی عمیق تر و تلخ تر از میله های شیرین تیره یا نیمه شیرین دارد. با این حال، میزان شکر موجود در شکلات تنظیم نشده است، بنابراین نوار “تلخ شیرین” یک تولید کننده ممکن است طعم شیرین تر از نوار “نیمه شیرین” تولید کننده دیگر داشته باشد.