خرمالو خشک درسته پاییزی تزئینی جنگلی

خرمالو خشک درسته ،یک خشکبار سنتی خوشمزه و معروف در همه کشورها بخصوص کشورهای شرق آسیا( چین،ژاپن،کره)است که از انواع مختلف خرمالو برای تهیه این فراورده استفاده می شود.

در این مقاله به بررسی عناوین زیر راجع به خرمالو خشک درسته می پردازیم:

چگونگی درست کردن خرمالو خشک به خصوص در دو کشور چین و ژاپن

نحوه انتخاب خرمالوهای مناسب برای خشک کردن

فواید میوه خرمالو برای بدن

انواع بسته بندی های خرمالو خشک موجود در بازار

ارزش غذایی خرمالو خشک درسته

قیمت خرمالو خشک

دو طرز تهیه متفاوت خشک کردن خرمالو در کره

معرفی چند نوع دسر و میان وعده کره ای خوشمزه با خرمالو خشک

نحوه نگهداری از خرمالو

خرمالو خشک فله و نحوه تهیه آن

خرما خشک درسته تزئینی و پاییزی در چین

و مطالب بسیار مفید دیگر راجع به خرمالو خشک های درسته …

پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

خرمالو خشک درسته پاییزی تزئینی جنگلی

آموزش خرمالو خشک

آموزش خرمالو خشک قبل از خشک کردن خرمالو ها ابتدا لازم است نوع آن ها را شناسایی کنیم.

بصورت کلی خرمالوها به دو نوع هاچیا و فویو تقسیم می شوند.

خرمالوهای هاچیا بیشتر به شکل بلوط (کشیده و بیضی شکل )می باشند و زمانی برای خشک کردن مناسب هستند که بافت آن ها نرم و کاملا رسیده شده باشند چون در غیر این صورت دارای طعمی به شدت ترش و گس می باشند.

از طرف دیگر خرمالوهای فویو (دارای ته صاف و شکل چمباتمه ای )دارای سایز و اندازه ای کوچک و به رنگ نارنجی روشن بوده و در حالت کال نیز می توان آن ها را استفاده ،خشک و یا تبدیل به چیپس خرمالو کرد.

پس از تهیه خرمالوهای دلخواه و مناسب ،آن ها را بخوبی بشویید و بصورت حلقه های نازک با ضخامت نیم سانت در بیاورید و آنها را طبق یکی از چهار روش زیر خشک کنید.

۱-نور خورشید

ابتدایی ترین روش که دارای قدمتی دیرینه است ،خشک کردن میوه ها توسط نور خورشید می باشد.

برای خشک کردن میوه ها آن ها را داخل یک سینی ،سبد چوبی و یا توری پهن کنید و در جایی آفتابگیر قرار دهید و اجازه دهید در عرض سه الی چهار روز خرمالوهای شما خشک شوند.

تنها نکته در این روش این است که باید برای جلوگیری از نفوذ حشرات به میوه ها در فضای باز روی ظرف را با یک توری بپوشانید.

۲-بخاری یا شوفاژ

شما می توانید با قرار دادن خرمالوهای برش خورده بر روی یک تکه فویل و قرار دادن آن بر روی شوفاژ،بعد از دو روز خرمالوهای خشک خود را تحویل بگیرید.

۳-دستگاه خشک کن

یکی از روش های بسیار عالی برای تهیه خرمالو خشک استفاده از دستگاه خشک کن برقی می باشد.

با کمک این دستگاه و قرار دادن درجه آن بر روی ۵۷درجه، شما می توانید روزانه تا سقف بالغ بر ۲۰کیلوگرم خرمالو و سایر میوه را خشک کنید.

۴-فر

برای درست کردن خرمالو خشک در فر تنها کافی است خرمالوهای برش خورده را بر روی ورقه های مخصوص پخت در فر(کرافت)به مدت یکساعت قرار دهید .

بعد از یکساعت مجدد خرمالوها را پشت و رو کنید و اجازه دهید نیم ساعت دیگر نیز در فر باقی بمانند.

دقت کنید که مدام به خرمالوها سر بزنید تا خیلی خشک و سوخته نشوند.

بهترین دما برای خشک نمودن خرمالو در فر بین ۹۵ تا ۱۰۰درجه و در قسمت وسط فر می باشد.

در کشورهای شرق آسیایی خرمالو را بصورت درسته خشک میکنند.

برای خشک کردن خرما به روش های مردم این کشورها، رعایت نکات زیر بسیار حائز اهمیت بوده و تاثیر بسیار زیادی بر کیفیت خرمالو خشک درسته دارد.

۱-خرمالو های انتخابی شما باید کوچک و سفت باشند.

۲-بهترین فصل تولید این خشکبار تابستان است چرا که احتیاج به آفتاب فراوان دارد.

۳-در زمان آماده سازی خرمالو ها احتیاجی به افزودن آب نیست.

۴-خرمالوهای رسیده که دارای طعم شیرین و پوست نازک می باشند،مناسب خشک کردن نمی باشند و تنها خرمالو های کال و نارس را باید استفاده نمایید.

۵-در حین خشک شدن خرمالو آن را در محیط کاملا خشک و بدون رطوبت نگهداری کنید.

۶-بهتر است از خرمالو های سالم و عاری از هرگونه لکه و شکستگی

استفاده کنید.

در زیر به بررسی نحوه خشک کردن خرمالو در دو کشور چین و ژاپن می پردازیم.

در چین ،پس از برداشت خرمالو ها آن ها را شسته و پوست کنده و سپس بر روی یکسری سینی چوبی پهن کرده و اجازه می دهند تا خرمالو ها به خوبی خشک شوند.

پس از خشک کردن خرمالو در چین از ان ها در تهیه انواع دسرها ، شیرینی ها و نوشیدنی های مختلف استفاده می شود‌.

در ژاپن نیز برای تهیه خرمالو خشک شده درسته ابتدا میوه های خرمالو هاچیا را پوست گرفته و سپس از ساقه آویزان می کنند تا خرمالو ها به خوبی خشک شوند.

از ویژگی هایی که خرمالو خشک درسته ژاپنی را از خرمالو خشک چین و کره منحصر به فرد می کند این است که تولید کنندگان این محصول ،بصورت مرتب و چند بار در طول روز اقدام به ماساژ خرمالو می کنند

در نتیجه خرمالو خشک نهایی این کشور از بافت و شکل متفاوتی برخوردار می باشد.

از فواید خرمالو خشک درسته و یا چیپسی برای سلامتی می توانیم به مواردی همچون تقویت بینایی،افزایش سلامت مغز،محافظت از سلامت قلب،جلوگیری از سرطان روده بزرگ،کمک به دستگاه گوارش،از بین بردن لکه های پوستی ،کمک به کاهش وزن،کاهش خطر پوکی استخوان و دیگر موارد اشاره کنیم.

البته بهتر است از مصرف خرمالو خشک بصورت ناشتا اجتناب کنید چرا که باعث ایجاد مشکلات گوارشی،پوسیدگی دندان ها ،کاهش فشار خون می شود.

خرمالو خشک 500 600 700 800گرمی

خرمالو خشک 500 600 700 800گرمی همانطور که میدانید خرمالو تازه در همه فصول سال در دسترس طرفداران این میوه نیست ، به همین خاطر کشاورزان و کارخانه ها و تولید کنندگان خرمالو خشک برای ماندگاری بیشتر این میوه آن ها را خشک می کنند تا دوست داران این میوه سرشار از خاصیت در تمام فصول سال بتوانند از این میوه در رژیم غذایی روزانه شان استفاده کنند.

خرمالو خشک در آجیل فروشی ها،غرفه های فروش آنلاین خشکبار مانند باسلام ،ترب و … بصورت فله ای و در وزن دلخواه و مدنظر شما مانند ۵۰۰گرم،۶۰۰گرم،۷۰۰گرم،۸۰۰گرم و …فروخته می شود.

در بعضی از فروشگاه ها و شرکت های تولید کننده میوه خشک نیز بسته بندی هایی با وزن دلخواه و بسیار شکیل وجود دارند که شما می توانید بعنوان یک سوغاتی و یا کادو این تنقلات خوشمزه را به دیگران هدیه دهید.

در هنگام خرید خرمالو خشک بسته بندی باید به آشنا بودن برند محصول،تاریخ تولید و انقضا،نماد سلامت غذایی و کیفیت محصول نیز توجه کافی را داشته باشید.

خرمالو خشک دارای چربی و پروتئین کم،سرشار از انواع مواد مغذی و ویتامین ها (ویتامین آ،ویتامین ب۶،ویتامین سی ،منگنز ،فسفر ،کلسیم ،فیبر رژیمی ،پتاسیم )می باشد.

طرز تهیه خرمالو خشک کره ای

طرز تهیه خرمالو خشک کره ای در کره برای درست کردن خرمالو خشک یا همان خرمالو خشک درسته از روش زیر استفاده می شود:

در این روش ،پس از شستن و خشک کردن خرمالو ها آن ها را پوست کنده و به کمک یک سری طناب بافته شده از کاه و شالی برنج(سائکی) در مکانی با تهویه مناسب و دارای نور آفتاب آویزان می کنند ،تا وقتی که رنگ خرمالو ها به رنگ قهوه ای در بیایند و سپس دانه خرمالو ها را از گوشت به آرامی جدا کرده بصورتیکه شکل ظاهری خرمالو حفظ شود و پس از گذشت چند هفته وقتی میوه ها بخوبی خشک شدند(۷۵درصد آب آن ها از بین رفت) ،آنها را در کاه برنج خشک کرده و با کمک پودر قند یک پوسته نازک و سفید بر روی خرمالو ایجاد می کنند و سپس کشته های آماده شده را بصورت بسیار زیبا بسته بندی کرده و به جاهای مختلف ارسال می کنند.

برای ماندگاری بهتر خرمالو خشک ها بایستی آن ها را در جای خشک و خنک نگهداری کرد.

برگه های خرمالو سانژو در کیونگ سانگ شمالی بسیار معروف و خوشمزه اند.

آشپزان کره ای ،پس از تهیه خرمالو خشک درسته از آن گوتگام (خرمالو خشک برش خورده ),گوتگام واری (رولت خرمالوی خشک شده ),گوتگام سام(کشته خرمالو درسته با مغز گردو), سوکسیل گوا(شیرینی میوه ی ) و سوژونگوا(نوشیدنی الکی دارچینی ) درست می کنند که بین مردم کره از محبوبیت بالایی برخوردار می باشد.

برای درست کردن میان وعده خوشمزه گوتگام سام ،ابتدا هسته خرمالو خشک را بصورت آرام و بدون تغییر شکل ظاهری در می آورند و بجای آن مغز گردو درسته داخل میوه خشک قرار می دهند.

روش تهیه شیرینی میوه ای خرمالو خشک نیز به این صورت است که شیرینی پزان کره خرمالو را با مغز چلغوز یا کاج خشک می کنند و پس از خوابانیدن در پودر قند به همراه میوه های تازه مصرف می کنند .

آشپزان کره پس از تهیه خرمالو خشک آن را برش می زنند و داخل یک ظرف برای سرو همراه با رویه ای از پودر قند قرار می دهند.

رولت خرمالو خشک ،یک نوع شیرینی رولت بوده که داخل آن خرمالو خشک درسته دارد و بسیار خوشمزه می باشد.

قیمت خرمالو خشک درسته

قیمت خرمالو خشک درسته امروزه به دلیل سبک ناسالم زندگی مردم جامعه ، استقبال زیاد از تنقلات ناسالم و ارزان قیمت و هم چنین گرانی محصولات پر خاصیت افراد ترجیح میدهند به جای استفاده از خوراکی ها و میان وعده های مفید مانند انواع میوه های تازه ،میوه های خشک شده و مغزها اقدام به مصرف تنقلات بی ارزش و ناسالم مانند لواشک غیر بهداشتی ،کلوچه،کیک ،پفک ،چیپس و …نمایند که علاوه بر قیمت پایین تر ،فاقد ارزش غذایی خاصی می باشند.

باید این نکته را ذکر کنیم که قیمت خرمالو خشک درسته نسبت به سایر مغزها و میوه های خشک دیگر مثل نارگیل وغیره بسیار مناسب بوده و به دلیل وزن کم آن بر ،حسب گرم اندازه گیری می شود.

امروزه در بسیاری از مهمانی ها و دورهمی های مختلف از این خوراکی خوشمزه و لوکس به عنوان یک تنقلات شیک،مفید و سرشار از فواید غذایی به جای استفاده از تنقلات بی خاصیتی مثل چیپس و پفک استفاده می شود.

بهتر است افراد دارای رژیم غذایی روزانه به تعداد دو یا سه عدد از این محصول را استفاده و با نتایج شگفت انگیز آن بر روی سلامتی و تندرستی شان روبرو شوند.

خرمالو خشک بصورت درسته ،چیپس و برگه در بازار موجود می باشد.

بهتر است افراد از مصرف زیاد این میان وعده خوشمزه اجتناب کنند چرا که به دلیل قند بالا ، مصرف روزانه و در حجم بالا خرمالو خشک باعث افزایش وزن و چاقی در فرد می شود.

خرمالو خشک درسته فله

خرمالو خشک درسته فله بی شک بین خرید هر محصولی بصورت جزئی و عمده تفاوتهای بسیاری وجود دارد .

برای خرید خرمالو خشک درسته بصورت فله شما می توانید با مراجعه به تمام تولیدکنندگان این محصول در شهر خود و یا سایر شهرها ،بصورت مستقیم و حذف واسطه ها اقدام به خرید خرمالو خشک درسته با کیفیت و قیمت مناسب بپردازید.

البته اشکال روش بالا این است که برای پیدا کردن فروشنده منصف باید زمان و هزینه زیادی را صرف کرد ،بنابراین بهتر است که برای خرید فله ای خرمالو خشک به فروشگاه های آنلاین مانند باسلام مراجعه کنید و پس از جستجو در بخش محصولات و پیدا کردن فروشندگان با کیفیت ،نوع محصول و قیمت های غرفه های مختلف را با هم بررسی نموده و پس از پیدا کردن فروشنده اصلی اقدام به صحبت و ثبت نهایی سفارش خود نمایید.

برای اطمینان بیشتر شما بهتر است برای خرید فله این محصول از یک فروشنده معتبر و برند آشنا استفاده نمایید تا خرمالو خشک خریداری شده شما از کیفیت بالا،تازگی محصول و خوشمزگی و عاری از هر گونه بوی نامطبوع،کپک زدگی و طعم تلخ باشد.

خرمالو خشک درسته جنگلی

خرمالو خشک درسته جنگلی چین دارای بازارچه های محلی و روزانه مختلفی می باشد که انواع سبزیجات کوهی و جنگلی ،تخم مرغ خانگی ،مرغ و خروس محلی ،میوه های جنگلی مثل خرمالو خشک ،خوراکی های تهیه شده توسط زنان هنرمند چین و بسیاری موارد دیگر در آن ها به فروش می رسد.

یکی از این محصولات که دل هر مشتری را بدست می آورد ،خرمالو جنگلی می باشد که از طعم بسیار خوشمزه ای برخوردار است .

پس از جمع آوری خرمالو بصورت مستقیم توسط خود فروشندگان و یا با کمک یک واسط و پرداخت و تحویل خرمالو ،فروشندگان بازارچه آن ها را شسته و در بسته بندی های بسیار شیک قرار می دهند .

برخی فروشندگان نیز برای ماندگاری بیشتر خرمالو جنگلی آن ها را بصورت درسته خشک می کنند و سپس بصورت گرمی ،دانه ای ،کیلویی به مشتریان می فروشند.

کشور چین در زمان های گذشته پس از برداشت خرمالو جنگلی و تبدیل آن به خرمالو خشک درسته جنگلی پاییزی در بازارهای مختلف این محصول را با چیدمانی بسیار خاص در معرض دید عموم برای فروش قرار می دادند.

رنگ نارنجی و پر نشاط این میوه خوشمزه خشک که در بازارهای چین به فروش می رشد،چشم هر بیننده ای را قلقلک می دهد .

بعبارتی دیگر استفاده از میوه های دارای رنگ نارنجی باعث بهبود افسردگی در افراد می شود.

امروزه افراد موجود در شهرها کمتر فرصت سر زدن به بازارهای محلی و روز را دارند به همین دلیل در انواع و اقسام مغازه های موجود در سطح شهر انواع و اقسام ،بسته بندی های خرمالو خشک درسته با انواع برندها برای خرید مردم وجود دارند.