مردی با جو دوسر خارجی همسرش را مسموم کرد

جو یکی از محصولات غذایی و غلات باستانی است که در سراسر جهان کشت و مصرف می شود. به دلیل ترکیبات تغذیه ای و مزایای چند عملکردی ترکیبات فعال زیستی انتخابی، محبوبیت بیشتری پیدا می کند.

بتا گلوکان یکی از اجزای مهم فیبر رژیمی است که در دانه های جو دوسر خارجی یافت می شود. این ترکیب فعال اصلی در جو با اثرات ثابت شده کاهش دهنده کلسترول و ضد دیابت است.

جو همچنین سطوح قابل توجهی از سایر ترکیبات زیست فعال مانند اسیدهای فنولیک، توکل ها، استرول ها، آوناکوزیدها و آونانترامیدها را فراهم می کند. مشخص شده است که مصرف جو دوسر با تقویت سیستم ایمنی و بهبود میکروبیوتای روده برای سلامت انسان مفید است.

علاوه بر این، مصرف جو دوسر به پیشگیری از بیماری هایی مانند تصلب شرایین، درماتیت و برخی از انواع سرطان کمک می کند. در حالی که مطالب زیادی در رابطه با مواد مغذی جو دوسر و الیاف جو و تاثیر آنها بر بیماری های عمده منتشر شده است.

صنایع جو دوسر و مصرف کنندگان ممکن است از دانش و درک بیشتر از اثرات بالینی، دامنه وقوع، توزیع، دوزهای درمانی و ویژگی های عملکردی مواد غذایی دیگر بهره مند شوند.

بیواکتیوهای جو دوسر مانند آونانترامیدها و ساپونین ها و همچنین سایر عوامل ضد التهابی موجود در غلات. این بررسی بر روی مطالعات مختلف مرتبط با سهم مصرف جو و محصولات مبتنی بر جو در پیشگیری از بیماری‌های انسانی و ارتقای سلامت انسان تمرکز دارد.

جو دوسر (Avena sativa L.) در بین تمام محصولات غلات منحصر به فرد است زیرا دارای مواد مغذی بسیاری است که برای غذای انسان، خوراک حیوانات، مراقبت های بهداشتی و لوازم آرایشی ارزش دارد.

این محصول یک ساله است که برای بیش از 2000 سال در نقاط مختلف جهان کشت می شود و یکی از قدیمی ترین محصولات شناخته شده در تمدن بشری است [4]. چندین هزار سال دیرتر از سایر غلات مانند گندم و جو در کشت ظاهر شد.

این غلات منبع مهمی از کربوهیدرات ها، فیبر محلول در رژیم غذایی، پروتئین متعادل، لیپیدها، ترکیبات مختلف فنلی، ویتامین ها و مواد معدنی است.